Van oudsher kregen winkels met tijdschriften dagelijks bezoek van twee leveranciers die de tijdschriften bezorgden en retouren ophaalden. Dat is nu verleden tijd. Aldipress heeft zijn logistiek ondergebracht bij Audax Logistiek, dat al de logistiek voor Betapress verzorgde.

Twee verschillende auto’s, twee verschillende kratten, twee verschillende systemen; het was veel tijdschriftenwinkels een doorn in het oog. “Maar daar komt verandering in”, stelt Raymond Cools, directeur van Audax Logistiek, het bedrijf dat de distributie van leveringen en retourzendingen verzorgt.

GEZAMENLIJKE DISTRIBUTIE | Al in mei 2013 kwamen de eerste berichten over een mogelijke toenadering. Het duurde nog een jaar voordat de partijen eruit waren en tot een gezamenlijke distributie besloten. Dat de uitvoering bij Media Logistics terecht kwam, is niet zo verwonderlijk. Cools: “Aldipress verdeelde de tijdschriften vanuit het eigen distributiecentrum en verstuurde via PostNL. Betapress deed hetzelfde kunstje via ons. Met dat verschil dat wij eigen wagens hebben rijden waardoor we vaste venstertijden konden afgeven bij de klanten.” Per 1 december jongstleden bezorgen de auto’s van Audax Logistiek de tijdschriften van Aldipress en Betapress. “Dat gebeurt nu nog in verschillende kratjes. Wel kunnen de retouren in één kratje teruggestuurd worden. De klant hoeft dus niet meer uit te splitsen perleverancier. Alle retouren worden inGilze bij Audax Logistiek verwerkt. Aldipress en Betapress verzorgen zelf de facturering en creditering van hun bladen en klanten.”

VASTE VENSTERTIJDEN | Een tweede belangrijke datum is 28 maart 2015. “Dan vindt volledige distributie plaats vanuit
Gilze”, zegt Cools. “De winkels ontvangen alles in dezelfde kratten en er zit een leverbon per krat verpakt.” Aldipress en
Betapress opereren vanaf die dag feitelijk als commerciële groothandel zonder eigen logistiek en distributie en kunnen
zich op hun core business richten. Gevolg is dat vanaf die dag ook het distributiecentrum in Duiven (Aldipress, red.) de
deuren sluit. De outsourcing levert veel voordelen op voor retailers. “Alle tijdschriften komen nu tegelijk binnen en je hoeft geen
splitsing meer te maken in de retouren. En doordat alles tegelijk binnen komt, kan ook de personele bezetting afgestemd
worden op de levering.” Vooral dat laatste kan gunstig zijn. Doordat Aldipress de levering via PostNL verzorgde, kon de levertijd per dag verschillen. “Dat is nu niet meer het geval, wij hebben vaste venstertijden.”
POSITIEVE REACTIES | Het was een lang gekoesterde wens vanuit retail dat dit gecombineerd zou worden. Mechteld van
der Poll van Aldipress kijkt tevreden terug op de eerste weken: “Het was voor veel ondernemers wennen, en misschien was het qua timing (in de drukke decembermaand, red.), lastig. Maar veel retailers reageerden positief. En als straks iedereen gewend is zal het louter voordelen opleveren.”
DENKEN VANUIT DE KLANT | Uit een toelichting van Cools blijkt dat Audax Logistiek denkt vanuit de klant. “We zoeken naar oplossingen voor de retailer. Hoe kan het voor hem eenvoudiger gemaakt worden? We zijn bijvoorbeeld aan het kijken hoe we vanaf 28 maart de backoffice kunnen inrichten. Moeten we naar één klantenservice toe? Zo hebben we nog een aantal aandachtspunten. In de komende weken zullen we gezamenlijk (Aldipress, Betapress en Audax Logistiek) de klanten hierover informeren.” «